De eilanden Koh Phangan en Koh Thao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Suzanne en Paul Bosch - WaarBenJij.nu De eilanden Koh Phangan en Koh Thao - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Suzanne en Paul Bosch - WaarBenJij.nu

De eilanden Koh Phangan en Koh Thao

Door: Suzanne Bosch

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Paul

12 September 2016 | Thailand, Koh Tao

Het is al weer een tijd geleden dat ik wat heb geschreven. We hebben in de tussentijd ook weer van alles beleefd. We zijn eerst naar het noordelijker gelegen eiland koh Phangan gegaan wat op een uurtje varen lag. Wat kleiner, minder ‘stads’ maar nog steeds best groot. We zaten midden in de hoofd’stad’ bij de pier boven een koffie/bakkerstentje, handig. Met de scooter en onze snorkels gingen we naar een goed snorkelstrand. Ik heb een onderwaterfilmcamera, maar om een of andere reden is er toch water in gekomen en doet die niks meer. Lekker balen want er waren eindelijk prachtige vissen te zien die ik wel had willen vastleggen.
De dag erna zijn we met de scooter naar de compleet andere kant van het eiland gegaan. Dat duurde een uur (heb je ongeveer een idee van de grootte), maar dan stopte we ook wel af en toe om grote bergen kokosnoot op de foto te zetten of bossen van kokos bomen en de weg die heuvel op en af ging. Erg mooi.

Het bed wat we hadden was echt zo belachelijk zacht dat we beide rugpijn hadden dus besloten we naar een massage te gaan. Maar blijkbaar hadden we een verkeerde uitgekozen. Paul kreeg een reiki behandeling waar hij niet het licht van is gaan zien, in tegenstelling. En ik werd door een sjamaan van de woede in mijn lijf verlost door middel van zang en ander gek gedoe! Oké, verkeerde behamdeling.. Het was oké als ik in tranen wilde uitbarsten, dat mocht. Maar ik lag daar kiplekker op dat bed, zen zonder woede.. Een sjamaan is zeg maar niet echt mijn ding.

Na een paar dagen gingen we door naar Koh Tao, 2.5 uur varen en dus redelijk geïsoleerd. Dat betekend niet dat er dingen niet zijn. Alles is er. Wifi, scooters, winkels, supermarkten, alles. Nog een heel stuk kleiner dan Het vorige eiland, leuk! Hier hadden we echt hoge verwachtingen van de onderwaterwereld en die zijn compleet waar gemaakt. Wouw, wat is het hier mooi. Overal koraal en algen en anemonen in vele kleuren. En ook vissen in prachtige kleuren! En we hebben een babyhaai gezien. We zijn naar meerdere stranden geweest en ze waren allemaal mooi en relaxt. De scooter had off road banden, en dat was maar goed want de wegen waren echt stijl soms. Eerst reed het heel raar, maar ook dat went. Alles went. Een fijne bijkomstigheid was dat het hier allemaal nog even wat goedkoper was, en er waren genoeg lekkere restaurant of chill strand loungebarren met reggae muziek. Ik kan wel zeggen dat ik dit eiland by far het leukste en mooiste eiland van allemaal vind! En omdat we niet helemaal hadden nagedacht tijdens het spelen met een puppy moesten we 2 rabiës prikken halen omdat we wat krassen hadden en hij nog zo jong was dat hij overal op knaagde, inclusief onze hand. Dus bleven we er ongeplande wat langer wat niet verkeerd uitkwam.

Maar toen was het echt tijd om verder te gaan. Eerst weer 2.5 uur varen richting het vaste land. En daar namen we de nachttrein naar Bangkok die er 8 uur over deed. Om 7 uur 's ochtends stonden we met treinbenen op het station nog na te denderen. We hadden op 't station onze grote tassen gestald, en de lampen die we gekocht hadden.. En gingen met een tuktuk naar de rivier. Hier namen we de watertaxi en we kwamen aan bij khao san road. De bekendste backpackers straat van Bangkok. Maar om 8 a 9 uur 's ochtend gebeurt daar nog weinig. We ontbeten wat en waren allebei niet echt lekker. Bangkok stinkt ook vreselijk en dat water in de rivier is een soort Ganges denk ik, wil je niet mee in aanraking komen. Dus gingen we naar een mall met airco naar de bioscoop. Goed plan van Paul. Daar waren ook allemaal manga winkels en andere Japanse dingen. En wij kwamen bij een heel bizar restaurant uit waar meisjes met van die Japanse tekenfilmachtige jurkjes rondliepen met kniekousen. En overal stonden knuffels en het eten op de menukaart werd zo aangekleed dat het op dieren leek. Het zag er mega schattig uit en alles was roze maar het was ook mega vreemd! Waar waren we nu weer beland. Het leek wel een show. Als je je ooit ongelukkig voelt moet je hier heen want iedereen lacht hysterisch en klapt de hele tijd. Ik denk onze eerste cultuurschok, haha. Daarna zijn we nog wezen bowlen en toen weer naar het station om de nachttrein naar Chiang Mai te pakken die er 13 uur over deed. We hadden goed geslapen, een nachttrein is relaxt. Goedkoop en slapen gaat ook goed. Het heeft wel wat zo’n beetje in slaap geschud worden. We verblijven in het oude centrum, binnen de stadsmuren. Wist je dat chiang mai ooit de hoofdstad was van Thailand? To be continued.

• 13 September 2016 - 20:27

Kees Habben Jansen :

Mooi verslag , ik herinner me de geur in Bangkok en de backpackersroad , we hadden een hotel daar vlakbij . In die Japanse tent zijn we ook geweest ..!

• 14 September 2016 - 07:53

Suzanne:

Wat grappig. Wanneer ben je er geweest?